Теснолинейката

СНИМКИ


ВИДЕОКЛИПОВЕ


КРАТКА ИНФОРМАЦИЯ

Строежът на жп линията

Необходимостта да се извозват по-евтино огромните маси дървен материал от Родопите, Рила и Пирин, липсата на друг транспорт за непрекъснато нарастващия стокопоток към Тракийската низина и обратно и известни стратегически съоръжения са наложили строителството на сегашната тясна жп линия.

Строежът ѝ започва през 1923 г., а е завършен през 1945 г. Първата отсечка от гара Септември до гара Велинград е въведена в експлоатация на 1 август 1926 г. Последният етап на железопътната линия Банско – Добринище е въведена в експлоатация на 9 декември 1945 г.

Теренът, през който минава жп линията, е много пресечен и труден. И не напразно проектът – дело на български инженери, се счита за голямо постижение на нашите строители.

За да се свържат гарите Септември с гара Добринище, били продълбани 35 тунела и били построени много мостове, подпорни стени и други жп съоръжения.

Разстоянието от 125 km между крайните гари се изминава за около 5 часа със средна скорост 25 km/h.

Гара Аврамово, намираща се на 1267,4 m надморска височина, е най-високо разположената гара на Балканския полуостров.

Гари и спирки: 

Гарите са одебелени.

  • Септември,
  • Пампорово,
  • Варвара,
  • Марко Николов,
  • Цепина,
  • Долене,
  • Костандово,
  • Велинград,
  • Велинград-юг,
  • Острец,
  • Цветино,
  • Света Петка,
  • Аврамово,
  • Смолево,
  • Черна Места,
  • Якоруда,
  • Юруково,
  • Дагоново,
  • Белица,
  • Генерал Ковачев,
  • Гулийна баня,
  • Разлог,
  • Банско,
  • Свети Георги и
  • Добринище.